Útkövetés

Mit tudunk készíteni a C vitaminbomba zöldségünkből?

A paprika termése A és C vitaminban gazdag, sokmagvú, üreges bogyó. A C vitamin-tartalma magas, és előnye, hogy savanyítva is megőrzi azt.

A paprika emésztést elősegítő. Anyagcsere-gyorsító hatása és alacsony energia tartalma miatt fogyókúrában jól alkalmazható. Enyhe vízhajtó hatású. Védi a bőrt, a hámszövetet, a nyálkahártyát, valamint elősegíti a sebgyógyulást a karotinoidoknak köszönhetően.

Érdekesség:
A paprika alkoholos kivonata sokat használt külső szer reuma, köszvény, oldalszúrás, hajhullás ellen, mint bedörzsölő szer.
 
 
 
 
 
Mit tudunk készíteni a C vitaminbomba zöldségünkből?
• Töltött paprika paradicsomszószban
• Túróval töltött paprika
• Sült paprika
• Paprikalekvár
• Lecsó

 

A veszélyes transz zsírsav!

A napi maximális transz-zsírsav bevitel 1 g!

A transz-zsírsavaknak szerepük lehet az érelmeszesedés és a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában!

Miért káros a transz-zsírsav?

Mert emeli az érelmeszesedést fokozó LDL-koleszterint és csökkenti a védő HDL-t. Emeli továbbá a triglicerid szintet.

Hogyan keletkezik transz-zsírsav?
A növényi olajok ipari mesterséges keményítése, más néven hidrogénezése során keletkezik!

Miben található meg?
Éttermi, főleg gyorséttermi, zsiradékban sütött ételekben (például sült csirke, hasábburgonya),
- a többszörösen felhasznált sütőolajokban,
- a nagy zsiradéktartalmú édesipari termékekben (nápolyifélék, kakaós tejmassza, krémmel töltött kekszek, stb.),
- egyes, főleg instant termékekben (salátaöntetek, leves-, mártásporok)
- a sós ropogtatnivalókban (például chipsek, vaj ízű pattogatott kukorica, kekszek)
- a kész és félkész termékekben (például pizza)!

A transzzsírsav mennyisége általában nincs feltüntetve az élelmiszercímkén. A hidrogénezett növényi olajtartalomból viszont következtethetünk a mennyiségére! Minél magasabb egy termékben a hidrogénezett növényi olaj, a transz zsírsavak is ezzel arányosan magas lehet!

 

Várandósság? Mit egyek?

A sok lazacot fogyasztó várandós nők tejében megnövekszik bizonyos létfontosságú tápanyagok mennyisége!

A lazachoz hasonló halak húsában található hosszú láncú omega-3 zsírsavak nélkülözhetetlenek a kora gyermekkori fejlődéshez. Az agy és a szem növekedése mellett elősegítik még az erek, a szív és az immunrendszer egészséges fejlődését.

Mit ne együnk ha magas a vérnyomásunk?

Magas vérnyomásról akkor beszélünk, ha legalább két különböző esetben elvégzett háromszori mérés átlaga meghaladja a 140/90 Hgmm-es értéket.


Kerülendő vagy csökkentett mértékben fogyasztható:
• mértéktelen alkoholfogyasztás (max 1-2 dl bor fogyasztható alkalmanként)
• sóval ízesített, vagy tartósított élelmiszerek, nyersanyagok- húskészítmények,
• szalonna, füstölt, pácolt készítmények
• sajtok, sós túrókrémek, juhtúró, chipsek, sózott olajos magvak
• sózott péksütemények, sós kekszek, ropi
• kovászos és sós uborka, savanyú káposzta, ketchup, mustár
• gyors- és készételek, szójaszósz

 

A komplex reggeli

Az ideális reggeli tartalmaz szénhidrátot, fehérjét, zsiradékot is! Egy szelet rostokban dús, szénhidrátban  csökkentett kenyér, sonkával sajttal és zöldségekkel fogyasztva minden fontos tápanyagot, vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, ami megelőzi az esti éhségroham kialakulását és az egész nap tartó étkezés utáni vágyat! Egy szelet üres, vagy csupán vajas kenyér biztosan fél óra múlva éhséget eredményez!