Útkövetés

Mekkora tányérról együnk?

Írtam már a harmados mennyiségekről, de vajon mekkora az a tányér, amit ha képzeletben elharmadolunk, 1/3-ára húst, a következő 1/3ra köretet és a maradékra salátát vagy savanyúságot teszünk, akkor minden szükséges tápanyagot megkap a szervezetünk?

A tényár méretek egyre nőnek, így nem nehéz a mennyiségi korlátokat túllőni! A tányér mérete az USA-ban 1900 óta mintegy 23 százalékkal nagyobbra nőtt!

Jó trükk a gyerektányérból való étkezés is, amit ha megpakolunk, még mindig nem vétünk akkorát, mintha egy túlméretezett tányérra szedünk többet!

Kutatások sora igazolja, hogy 40%-kal kevesebbet eszünk akkor, ha piros tányérból étkezünk! A piros a tiltás színe (gondoljunk csak a STOP táblára)!

Mindenesetre érdemes kipróbálni! A hatalmas tányérokat pedig lecserélni!

 

Jártál már így?

Az egész napon át tartó túlzott önmegtartóztatás esti farkaséhséghez vezet! Sokan ebédnél csak húst esznek salátával! Ilyenkor kimarad a köret, a keményítőtartalmú szénhidrát, ami fontos tápanyag a nap csúcspontján a szervezetnek! Azt gondoljuk, így milyen sokat megspóroltunk a bevitt energiából, de igazából kétszer annyit eszünk a plusz csipegetések során, (amikor a szervezet az elmaradt tápanyagot szeretné bepótolni), mint ha rendesen ebédeltünk volna!

Felírtad már csak egy napod is, mikor mit eszel? Döbbenten fogsz szembesülni az eredménnyel! Mindenki sokkal többet eszik, mint, amit gondol! Délben, amikor a szervezet a legaktívabb, ne vond meg a számára szükséges tápanyagokat! Tedd ezt inkább este! Ha estére kiéhezteted magad és nekirontasz a hűtőnek, egy egész napi figyelmességet húzol keresztbe! Éjszaka regenerálódnia kell a szervezetnek, nem a nagy mennyiségű vacsorát emésztenie! Ha ez így történik, reggelre fáradt, kialvatlan leszel és nem tudsz majd koncentrálni! Fáradtan pedig az agy éhségért felelős területe nagyobb aktivitást mutat! És az ördögi kör folytatódik....

 

Mit tudunk készíteni a C vitaminbomba zöldségünkből?

A paprika termése A és C vitaminban gazdag, sokmagvú, üreges bogyó. A C vitamin-tartalma magas, és előnye, hogy savanyítva is megőrzi azt.

A paprika emésztést elősegítő. Anyagcsere-gyorsító hatása és alacsony energia tartalma miatt fogyókúrában jól alkalmazható. Enyhe vízhajtó hatású. Védi a bőrt, a hámszövetet, a nyálkahártyát, valamint elősegíti a sebgyógyulást a karotinoidoknak köszönhetően.

Érdekesség:
A paprika alkoholos kivonata sokat használt külső szer reuma, köszvény, oldalszúrás, hajhullás ellen, mint bedörzsölő szer.
 
 
 
 
 
Mit tudunk készíteni a C vitaminbomba zöldségünkből?
• Töltött paprika paradicsomszószban
• Túróval töltött paprika
• Sült paprika
• Paprikalekvár
• Lecsó

 

Kávézás, avagy hogy lehet elrontani a diétát?

Sokan csak azt számolják étkezésnek, fogyasztásnak, bármilyen bevitelnek, ami azt igényli, hogy asztalhoz üljünk. Így jobb esetben (már ha valaki a reggeliét nem két tárgyalás között és nem két keksz formájában fogyasztja, akkor) ez a reggeli, ebéd és vacsora!

De mi van a gyümölccsel, a müzli szelettel, a „csak egy kockát eszem belőle) csokival?

Bővebben: Kávézás, avagy hogy lehet elrontani a diétát?

A veszélyes transz zsírsav!

A napi maximális transz-zsírsav bevitel 1 g!

A transz-zsírsavaknak szerepük lehet az érelmeszesedés és a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában!

Miért káros a transz-zsírsav?

Mert emeli az érelmeszesedést fokozó LDL-koleszterint és csökkenti a védő HDL-t. Emeli továbbá a triglicerid szintet.

Hogyan keletkezik transz-zsírsav?
A növényi olajok ipari mesterséges keményítése, más néven hidrogénezése során keletkezik!

Miben található meg?
Éttermi, főleg gyorséttermi, zsiradékban sütött ételekben (például sült csirke, hasábburgonya),
- a többszörösen felhasznált sütőolajokban,
- a nagy zsiradéktartalmú édesipari termékekben (nápolyifélék, kakaós tejmassza, krémmel töltött kekszek, stb.),
- egyes, főleg instant termékekben (salátaöntetek, leves-, mártásporok)
- a sós ropogtatnivalókban (például chipsek, vaj ízű pattogatott kukorica, kekszek)
- a kész és félkész termékekben (például pizza)!

A transzzsírsav mennyisége általában nincs feltüntetve az élelmiszercímkén. A hidrogénezett növényi olajtartalomból viszont következtethetünk a mennyiségére! Minél magasabb egy termékben a hidrogénezett növényi olaj, a transz zsírsavak is ezzel arányosan magas lehet!