Tegnap minden konzultációm során a legfőbb probléma volt, és egyébként is az esetek 90%-ában az, hogy nem teljesül a kellő mennyiségű folyadékfogyasztás! Már mindenki kívülről fújja: nőknek 2 liter, férfiaknak 2,5 liter a szükségletük, ha egy órát sportolnak +0,5 l!

Valószínűleg már azt is mindenki tudja, hogy milyen sok folyamat szempontjából szükséges, hogy odafigyeljünk! Az agyunk több mint 80%-a víz, az izmok 75%-a, a tüdő és a vese 80%-a! Ha nem hidratáljuk ezeket a szerveinket, a működésük során probléma lép fel! Pl már 1-2 dl-s folyadékhiánynál, tehát aki 2 liter helyett csak 1,5-et iszik (arról nem is beszélve, aki napi 1 pohár folyadékon elvan), megjelenik a koncentrációs zavar, fejfájás szédülés.

Szegény mamikám évek óta panaszkodik, hogy mennyire fájnak az izületei, de egész élete során 2 pohár folyadékon elvolt és az izületeknek (sem) nem volt elegendő kenőanyaguk. Tehát tudjuk, tudjuk, hogy fontos, várjuk a csodát, hogy változás történik azokon a területeken, ahol a problémát egyértelműen a kellő mennyiségű folyadék hiánya okozza (székrekedés, lassabb emésztés, „nemfogyás”, száraz bőr, stb) és még sem iszunk eleget!


De hogyan igyunk ennyit?

1. El kell fogadni azt, hogy ez egy olyan terület, amelynél változtatásra van szükségünk. Mindenkinél van ilyen! A változásért pedig tenni kell. Ki látott már olyat, hogy valaki nem tett erőfeszítést és minden sikerült? A mesében sincs ilyen 🙂
2. El kell fogadnunk, hogy a változtatás odafigyelést, gyakorlást igényel. Ha nem igényelne, az azt jelentené, hogy rutinunk van benne és nem lenne semmi gond. De van! És az normális érzés, hogy nyűg odafigyelni, újra megtölteni, magaddal cipelni, minden helységbe tenni egy poharat!
3. Tudatosítsd magadban, hogy amint megtalálod a hozzád közel álló módszert, már menni fog!
4. Én az 5 dl-s bögrés trükköt vetem be, csak 4x kell megtölteni és kiinni a tartalmát (ennyiszer legalább kimész a konyhába enni)!
5. Nem vagyunk egyformák! Lehet, hogy Neked jobban beválik egy figyelmeztető applikáció, vagy ha az üveg van a szemed előtt, vagy ha motivációs cimkéket ragasztasz minden fél literes üvegre, bögrére és amikor megittam, megdicséred magad (fontos, hogy szered magad, saját magadnak is fontos legyél!)


6. Egyszer eszel egy nap?

Reggeltől estig? Próbáld ki, hogy hogy minden 2. alkalommal, mikor ételhez nyúlnál, iszol egy pohárral!


7. Sokat kávézol? A koffein vízelvonó hatású, kösd a kávézást mindig egy pohár folyadék elfogyasztásához!
8. Olyan bögréből, pohárból igyunk, amelyből gusztusos, kívánatos inni!
9. Nekem van egy szuper mágnestáblám a konyhában, azon is lehet strigulázni, mennyit ittunk. Persze ne az enyémen 🙂 Vezetheted egy papírlapon is!
10. Ízesítsük friss gyümölccsel a folyadékot vagy forró időben fagyasszuk le a friss gyümölcs présnedvét jégkockának, feldobja a víz színét, gyermekeknek is csábítóbb!
A több folyadékfogyasztásában szintén rutint kell szerezni, ahogy az egészségesebb étkezési szokások kialakításában, ez ugyanúgy tanulási folyamat! De minden nap tegyél érte! Ha szeretnél előrébb lépni a munkában, nem elég, ha csak havi 1x teljesítesz jobban, vagy ha nyelvvizsgáznál, akkor nem készülhetsz fel úgy hogy nem gyakorolsz, ha szeretnél jobb futó lenni, egy kis kör lefutásától még nem várhatsz csodát! Amikor főzni tanultál édesanyádtól, nem az első étel megfőzése után volt a kisujjadban az egész konyhaművészet!


Tehát minden gyakorlás kérdése, ez is!

Te mit teszel a nagyobb mennyiségű folyadékfogyasztás érdekében?

(A bögre megrendelhető a webshopomból www.dietetikusod.hu/webshop)