+36302077698 info@dietetikusod.hu

A növényi italok az 5 éven aluliak számára a nem ajánlott kategóriába tartoznak. Alternatív folyadéknak számítanak, nem egyeznek a tej tápanyagösszetételével, nem pótolják annak kálcium, foszfor, A-D-B vitamintartalmát. Fehérje és energiahiányt okozhatnak, mely alultápláltságot és növekedés romlását okozhat.

Felnőttek számára beilleszthetők az egészséges táplálkozásba, ám figyelembe kell venni, hogy tápanyagprofiljuk eltér a tejétől és figyelni kell az emiatt esetlegesen kialakuló hiányállapotokra.
Mégis miért lettek ilyen népszerűek a növényi tejitalok és kiknek ajánlhatók, kik vásárolják ezeket a termékeket?
Pl én ! Naponta 3-4 tejeskávét iszom (abból egy-kettő koffeinmentes), ha mindet sima tejjel önteném fel, a szénhidrátbevitelem elszállna, nem beszélve arról, hogy mindet laktóz formájában vinném be, ami elégtelen laktáz enzim termelődése esetén pl puffadást vagy hasmenést okozhat vagy a nagyobb mennyiségű inzulint kiváltó hatása miatt sokaknál a nem fogyás, hízás okozója, a teherbe esést is akadályozhatja mivel az inzulin gátolja a magzat megtapadását. De figyelek arra, hogy ne zabtejre, rizstejre vagy gabonatejre váltsak mert még rosszabbat érek el vele. Ezek dl-ként 2,5x annyi szénhidrátot tartalmaznak, mint a sima tej.
A laktózmentes tej sem megoldás a fentiekre. Ha a nagy mennyiségű tejfogyasztásunkat cserélnénk laktózmentes, ám ugyanannyi mennyiségű tejre, még gyorsabb felszívódást érnénk el, hiszen a laktózmentes tejben a tejcukrot (ami összetett cukor), lebontják enzim segítségével két egyszerre cukorra és még gyorsabban fel fog szívódik, még hirtelen vércukor majd inzulinemelkedést okoz, tehát ott vagyunk ahol a part szakad.

De milyen előnyei lehetnek?

 

Miért egyre népszerűbbek és rajtam kívül még kik fogyasztják ? )
A tejfehérje allergiások, tejcukorérzékenyek, vegánok, vegetáriánusok.
Hazánkban a kókuszital a legismertebb és legnagyobb arányban fogyasztott tejital, de a mandula és a rizsital sem sokkal marad le. Szubjektív megítélésem szerint a rizs és a zabital a legfinomabb, de ha 2 dl-t megiszok belőlük szénhidrát szempontjából ott járok, mintha fél liter tehéntejet ittam volna.

Számos más fajta is létezik, rendszerezve a következő típusokba sorolhatók:
Gabonákból készülő: rizs, tönköly, KÖLES, zab
Álgabonából készülő: QUINOA, HAJDINA, AMARÁNT
Száraz hüvelyesekből készülő: szója, CSICSERIBORSÓ
Olajos magvakból készülő: mandula, dió, mogyoró, KESUDIÓ, BRAZIL DIÓ, SZEZÁMMAG
Pálmafélékból készülő: kókusz
Egyéb növény: KENDER

Amiket nagy betűkkel írtam, sosem kóstoltam, és Te?

Megmondom őszintén, sokszor financiális okokból nem kóstolok meg többfélét. Brutál drágák, van aki éppen ezért, otthon készíti. Még nem vettem rá magam, pedig már többszörösen megtérült volna. A készítési módja az, hogy több órán keresztül vízbe kell áztatni, majd turmixolni és leszűrni. A bolti változatokat ahhoz, hogy a tejhez hasonló italokká váljanak, különböző anyagokat adnak ami egészen az ásványi anyagoktól a plusz sóig vagy cukorig terjedhet. (Mindenképpen ellenőrizd az összetevőket és a tápanyagtartalmat, hogy megbizonyosodj róla, milyen terméket választasz, vajon tényleg megfelel számodra?)

Általában az elkészült ital tápértéke különbözik az alapanyag tápértékétől. Ez jó hír az olajos magvakból készülő italoknál, hiszen így nem kell rettenetesen magas zsírtartalommal számolnunk/ 100 ml.
A tehéntejhez képest is alacsonyabb a zsírtartalmuk, egyszeresen illetve többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaznak és koleszterinmentesek. Ebből a szempontból előnyösebbek, mint a tehéntej. A kókusztej kivétel, a többi növényi tejjel ellentétben főként telített („rossz”) zsírokat tartalmaz)
Tudtad, hogy a legtöbb növényi ital fehérjetartalma kevesebb mint a tehéntejé, ez alól a szójatej képez kivételt? Sót, az Amerikai Élelmiszer és Gyógyszerügyi Hivatal még javasolja is a szójafehérjét a koleszterin, LDL koleszterint csökkentésre.
Fogyókúrás étrendbe ezek az italok jól beilleszthetők (ha figyelembe vesszük a szénhidráttartalmat), hiszen energiatartalmuk alacsony, kevesebb mint a tehéntejé.
Bár ezen italok zöme kálciummal dúsított, nem hasznosul olyan jól mint a tehéntejből, ahol a tejcukor segíti a felszívódását. Nem csak kálciummal de egyéb vitaminokkal is dúsítják őket, emiatt nagyon fontos megszívlelni a dobozon található tanácsot: „jól rázza fel” hiszen kiülhet a doboz oldalára, aljára, így nem sokat érünk el a dúsított itallal.
Sokan, hozzám hasonlóan tejeskávé imádók vagytok és többször említitek, hogy nem ízlik a mandula vagy kókuszital, de a rizsital sem, mi a teendő? Érdemes több gyártó termékét kipróbálni. Nekem van olyan gyártó akitől a mandulaital ihatatlan, más gyártótól pedig pont az a kedvencem.

Amire érdemes tehát figyelni:
-A szénhidráttartalmukra
-figyelembe venni, hogy a szójatejen kívül mindegyik kevés fehérjét tartalmaz
-kálcium pótlására nem felelnek meg maradéktalanul
Bővebb információ a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének Hírlevelében: http://mdosz.hu/…/T%C3%A1pl%C3%A1lkoz%C3%A1si_Akad%C3%A9mia…