Az életkor előrehaladtával fontos változások történnek a szervezetben. Első sorban romlik a szaglás, kevésbé érzik az idősek az aromát, csökken az ízlelőbimbók száma, ezért többet sózzák az ételeket.
A fogak miatt nehezebb a rágás, az ételek állagának megváltoztatása szükséges (pudingos, főzelékes, töltött rakott, kevés rágást igénylő ételek kerüljenek előtérbe).
Csökken a szomjúságérzet, elfelejtenek inni, fokozott figyelmet kell fordítani a folyadékfogyasztásra.
Fokozott a fehérjeszükséglet! Sok ilyenkor a gyulladásos állapot, a fokozott fehérjefogyasztás hamarabb helyreállítja, sőt késlelteti a szellemi hanyatlást, az elhúzódó sebgyógyulást felgyorsítja és megelőzi a vas és vérszegénységet!
Kevesebb sósav termelődik, gyengül a kórokozókkal szembeni ellenállás, romlik a B12-vitamin felszívódása!
Kisebb a csonttömeg, nagyobb a csontritkulás-fokozott Ca fogyasztás szükséges!

A táplálkozás az élet alkonyán az egészség megőrzését szolgálja!

Ötszöri étkezés megvalósítása célszerű, figyelve arra, hogy az energiaigény a 30 éves korhoz képest 1/3-dal kevesebb! Ugyanazokra a tápanyagokra van szükség, csak kisebb mennyiségben, a kisebb energiatartalmúakból válogatva! Napi rendszerességű legyen a gabonaféle, zöldség, gyümölcs, tejtermék, hús, hetente legyen tojás, olajos mag, hüvelyes, ritkán megengedett a főétkezés befejező fogásaként az édesség!
Napi 6-8 pohár folyadék fogyasztása szükséges! Rosszabbul érzékelhető a kor előre haladtával a szomjúságérzet, ezért fokozott figyelmet kell rá fordítani! Víz, ásványvíz, tea formájában célszerű bevinni a szükséges mennyiséget, ami legalább 2 liter! Az alkoholnak és a kávénak vízhajtó hajtása van, így ügyelni kell a vízpótlásra! Ha valaki rossz ivó, fontos a levesfogyasztást előtérbe helyezni! A lédús gyümölcsök is beleszámítanak a szükséges mennyiségbe!

Megnövekedett a vitaminszükséglet!

A K vitamin-a véralvadáshoz és a csontképzéshez kell, megtalálható a leveles zöldségekben! A B6 vitamin teljes kiőrlésű lisztből készült pékárukban, tejben, tejtermékekben, szárazhüvelyesekben. A D-vitamin, Calcium a csontritkulás mértékének csökkentésére ajánlott, a legjobban tej, tejtermékből fedezhető! B1 vitamin a szellemi hanyatlás lassítására ajánlott, fedezhető teljes kiőrlésű pékáruból, májból, élesztőből. A B12 és folát a vérszegénység ellen, vas és cinkellátottságért felelős, forrásuk az állati eredetű táplálékok, leveles zöldségek. C-vitamin az immunrendszer védelméért legkönnyebben gyümölcsökből, zöldségekből juthatunk hozzá! Az E vitamin a védekezőképességért felel, jó forrás a gabonacsíra, növényi olaj, húsok, máj, tojás!
Amit kerüljünk, az a sok sózás, mert növeli a vérnyomást, gyomorrákot okozhat! Legjobban a füstölt, tartósított élelmiszerektől tartózkodjunk!

Kerüljük a cukrot!

Ízérzékelés csökkenése végett hajlamosak az idősebbek több sót tenni az ételekbe! Helyette próbáljunk meg zöldfűszerekkel ízesíteni, enyhén savanyítsunk pl citrommal vagy ecettel, alkalmazzunk gyömbért, csemegepaprikát. Ezek megindítják és fokozzák a nyálelválasztást és segítik az emésztést és étvágyjavítóak!
Nehézségek és megoldásaik:
Nehezített rágásnál a jellemző ételcsoportok: levesek, főzelékfélék, mártások, szószok, kásák, pudingok, piskóták, sodók, tejes italok, turmixok
Fokozott édesség utáni vágynál a vajas tészták helyett inkább gyümölcsös-túrós sütemények kerüljenek az asztalra!