Tudtad,
hogy az egészségtelen táplálkozás hajlamosít a terhességi cukorbetegség, a spontán vetélés, szülés utáni depresszió kialakulására?

hogy ha a fogantatáskor az ideálistól eltérő az anya testtömegindexe, nagyobb valószínűséggel lesz a gyermeknek is problémája a túlsúllyal, elhízással?

A legbiztonságosabb az anya és a baba szempontjából is, hogy már a gyermektervezés előtt kialakulnak az egészséges táplálkozási szokások és a leendő kismama étkezéseire a változatosság, és a kiegyensúlyozott táplálékbevitel jellemző.

A www.okostanyer.hu oldalon érhető el a magyarországi táplálkozási ajánlás, itt olvasható mi, milyen adagban és mennyiségben szükséges egy nap ahhoz, hogy megvalósíthassuk az egészségmegőrző és betegségmegelőző táplálkozást!

Van néhány vitamint, ásványi anyag, melyre az átlagosnál jobban oda kell figyelni, ha babatervezés előtt vagyunk. Fokozott a szükséglet a jódból, a folsavból, vasból, kálciumból, valamint a B6 és D vitaminokból, így megelőzhető a későbbi velőcsőzáródási rendellenesség, csökkenthető a várandósság közben jelentkező panasz és szövődmény.

Ha már a fogantatás megtörtént az anyának nem kell kettő helyett ennie, sőt! Az első trimeszterben lényeges különbség nincs a táplálkozásban, az energiaigény növekszik meg, de csupán egy sonkás zsemlének vagy egy marék sótlan magnak megfelelő kalóriatartalommal. Később a fehérje és a zsírszükséglet nő napi 10-10 grammal és a vitaminok, ásványianyagok biztosítása igényel plusz figyelmet!

Néhány fontos szempont, amit vegyünk figyelembe:


-inzulinérzékenység: csökken a várandósság során, így hiába lehet 200 kalóriával többet enni, ha ez cukros nasi formájában történik, megnő az esélye a terhességi cukorbetegség vagy egyéb szövődmény kialakulásának!

-ételfertőzés: várandósságtól függetlenül is körültekintőnek kell lennünk a nyers tojás, hús feldolgozásánál és fogyasztásánál, de az áldott állapotban érdemes kerülni ezek fogyasztását hiszen nagyobb kockázatot hordoz, ha ételfertőzéssel kell megküzdenie a kismamának.

-vitaminok, ásványi anyagok: a szükséges mennyiség fedezése várandósság előtt is fontos szempont, de az élet első 1000 napja során még inkább kell ügyelni a következők bevitelére: kálcium, króm, fluorid, jód, vas, magnézium, kálium, szelén, nátrium, cink.

-élvezeti szerek (pl. kávé is ilyen) és gyógyszerek: átjutnak a méhlepényen és káros hatást fejtenek ki a magzatra

-várandósság során jelentkező panaszok: a megfelelő étel fogyasztásával csökkenthetők, csillapíthatók! Például hányinger esetén megnyugtatja a gyomrot az 1-2 korty hideg víz, hűsítő joghurt fogyasztása, de a hozzáadott cukortól mentes keksz is segít, ahogy a gyomorégésnél is. A deréktáji fájdalom, a lábgörcsök, székrekedés megelőzhető azzal, ha valaki egyébként is odafigyel a változatos kiegyensúlyozott táplálkozásra. Igy nem alakul ki nagyobb súlytöbblet, ami a derékfájdalmat okozhatja, csökkenthető az esélye a magnéziumhiánynak ami a lábgörcsök felelőse és székrekedés sem fog jelentkezni, ha figyel a kismama a testmozgásra, a folyadékfogyasztásra és rostokban gazdag étkezésre.

További információkért kattints a linkre: http://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2020/03/Táplálkozási_Akadémia_Hírlevél_2020_03_Noi_egeszseg_es_varandossag.pdf